Wednesday 1 April 2020

Ada 27 Khasiat Kunyit Hitam

Sudah menjadi rutin aku setiap pagi untuk menelan 1 biji Kapsul Black G Kunyit Hitam pada setiap pagi bersama segelas air masak. 

Aku jadikan amalan pemakanan tambahan ini dengan niat mendapat manfaat daripada kelebihan khasiat kunyit hitam yang dikurniakan oleh Allah SWT.

Alhamdulillah, selepas konsisten mengamalkan pengambilan Black G Kunyit Hitam ini, aku merasai perubahan positif dalam aktiviti harian seperti rasa lenguh kaki hilang sebaik sahaja bangun dari tidur, sakit lutut juga sudah tiada dan lebih bertenaga.

Apa Itu Kunyit Hitam?

Mungkin ramai konpius antara kunyit hitam dan kunyit biasa yang biasa digunakan dalam masakan. Kunyit hitam atau nama saintifiknya, kaempferia parviflora merupakan tumbuhan herba yang mempunyai khasiat tinggi kepada kesihatan manusia.

Terdapat banyak khasiat kunyit hitam yang tidak diketahui umum, tidak hairanlah ia banyak digunakan dalam perubatan tradisional dimana didakwa terdapat 30 komponen atau kandungan penting didalamnya iaitu pati minyak (97.5%) dan komponen lain seperti Camphor (28.3%), Ocemene (8.2%), ar-tumerone (12.5%), ar-cucurmene (6.8%) dan banyak lagi.

27 Khasiat Kunyit Hitam.
  1. Mengurangkan risiko sakit otot, sakit kepala atau perut, meningkatkan kekuatan otot, meningkatkan bekalan darah ke se-sel otak.
  2. Membantu mengimbangi tahap hormon, mengawal haid dan meningkatkan daya hidup bagi wanita, namun keputusan mungkin berbeza bergantung kepada individu.
  3. Aktiviti aprodisiah (meningkatkan keinginan seksual, motivasi seksual dan prestasi seksual).
  4. Anti kanser.
  5. Antiplasmodial (mencegah malaria atau denggi) antikulat dan anti mikrobakteria sederhana.
  6. Aktiviti adaptogenic dan kesan anti kemurungan (meningkatkan daya tahan terhadap spektrum luas faktor berbahaya (tekanan) yang sifat fizikal, kimia dan biologi berbeza.
  7. Penyakit keradangan yang berkaitan: gout, alahan atau alergi, ulser apthous dan ulser peptik.
  8. Aktiviti anti alergi.
  9. Kesan anti-gastrik ulser.
  10. Kesan anti-obesiti.
  11. Mencegah diabetik, paras glukosa darah yang rendah.
  12. Peningkatan aliran darah.
  13. Aktiviti anticholinesterase (mencegah dan penawar penyakit Alzheimer).
  14. Mengawal gula dalam darah dan peredaran darah, meningkatkan peredaran darah.
  15. Meningkatkan keinginan atau fungsi seksual lelaki. Sebilangan besar kajian menunjukkan bahawa lelaki yang mempunyai keinginan seksual yang rendah telah bertambah baik selepas mengamalkan makan kunyit hitam setiap hari dalam hidup mereka.
  16. Meningkatkan daya tahan dan daya hidup.
  17. Meningkatkan kekuatan dan tenaga, mengurangkan keletihan. Ia dapat meningkatkan jumlah pengambilan oksigen dalam badan dan meningkatkan penghasilan tenaga selular, dengan itu memberi rangsangan tambahan untuk orang yang memerlukan banyak tenaga terutama golongan atlet dan jugal orang yang berkerja berat.
  18. Membantu sistem penghadaman.
  19. Mengurangkan trigliserida.
  20. Kesan sindrom anti-metabolik.
  21. Proses penyembuhan daripada sensitiviti sejuk yang berlebihan dan bengkak.
  22. Meningkatkan kekuatan otot.
  23. Membantu rawatan resdung tahap kronik, alahan dan kegatalan.
  24. Merangsang penghadaman dan mengelakkan sembelit serta buasir.
  25. Rangsangan prestasi seksual (wanita) dan menopaus.
  26. Mencegah penyakit kardiovaskular (strok dan jantung), peningkatan peredaran darah.
  27. Anti oksidan yang baik (anti oksidan dalaman). Kandungan antioksidan di dalam kunyit hitam juga mampu memberikan khasiat untuk pengubatan masalah jantung dan stroke. Kunyit hitam (curcuma caesia) mengandungi antioksidan semulajadi dan tidak menyebabkan kesan samping pada tubuh.

Black G vs MARDI

MARDI mempunyai kerjasama penyelidikan dan pembangunan (R&D) dengan syarikat Black G Sdn Bhd dalam menghasilkan produk makanan dan kesihatan berasaskan kunyit hitam berikutan perjanjian yang ditandatangani pada 2016.

Pada 2018, pihak MARDI dan Black G Sdn Bhd bersetuju untuk mengkomersialkan produk hasilan (R&D) ini melalui perjanjian pelesenan teknologi di bawah jenama Black G. (Sumber: SH)

InsyaAllah, ekstrak kunyit hitam ini bukan makanan tambahan yang biasa biasa. Banyak manfaat si kunyit hitam ini. Rugi jika aku tak sebarkan perkara bermanfaat seperti ini.



Untuk pembelian kapsul Black G Kunyit Hitam, boleh hubungi/Whatsapp +6017-2101282.

#BlackG #ejenkunyithitam

No comments:

Post a Comment